Digitale Transformatie

Masterclass 26 mei 2017
Stefan van Opstal
EUR 590,-

Digitale transformatie. Alweer een buzzwoord, een modeverschijnsel in de moderne economie? Dat mag zo lijken, maar digitale transformatie is onvermijdelijk voor elk commercieel bedrijf dat wil overleven. Want even simpel gesteld: bedrijven moeten aansluiten aan hun klant, en die bevindt zich meer en meer op de digitale snelweg.

Aan de ene kant biedt de digitale economie veel kansen. Technologie ontwikkelt snel en biedt steeds weer nieuwe mogelijkheden waarover men vroeger niet eens durfde te dromen. Denk bijvoorbeeld aan the internet of things – waarbij je overal alles kunt bedienen wat je wilt, gewoon via je smartphone. Je leest van smart cities, smart homes, en ga zo maar door.

Aan de andere kant lijkt de snelheid van deze ontwikkelingen ook bedreigend. Winkeliers klagen over online shops die hun markt kapot maken, mensen klagen over de leegstand in steden, ouders klagen over het gebrek aan sociale contacten en dus vaardigheden van hun kinderen. Maar hoe je er ook over denkt, de digitale economie is een feit, en ontwikkelingen gaan in een razend tempo verder.

Digitale Transformatie: wat het niet is

Een bedrijf dat “de digitale slag” wil maken zal allereerst inzicht moeten hebben in de kern van de zaak. In de afgelopen jaren zijn flink wat grote bedrijven in de problemen geraakt, of zelfs failliet gegaan, omdat men digitale transformatie zag als een ICT vraagstuk, en dat is het nu juist niet.

Met de opkomst van ICT die tot zijn bloei kwam in de jaren 90 en aanvang van dit millennium, zagen we hoe IT systemen de diensten en operaties van bedrijven ondersteunden, waardoor efficiëntie enorm toenam. Je zou kunnen zeggen dat IT toen een keuze was van bedrijven. Een keuze om processen te verbeteren, kosten te verlagen, kwaliteit te verhogen etc.

Digitale transformatie echter is precies andersom. Het is de keuze van klanten, en niet meer in eerste plaats van bedrijven. En dat maakt dat je als bedrijf die klant moet begrijpen, en liefst zelfs voor wilt zijn zodat je trends neerzet, en niet slechts anderen volgt.

Toch lijken de stappen van oude gevestigde winkelketens in onze economie om zich aan te passen de plank mis te slaan. En dat zit in het begrip van wat digitale transformatie is: geen ICT vraagstuk, maar een klantvraagstuk. Het is geen zaak van technologie, het is een zaak van strategisch inzicht. Bedrijfskunde, en geen techniek. Het plaatsen van een zuil met een computer in je winkels zodat je daar je bestelling kunt plaatsen als dit niet voorradig is in de winkel is een IT oplossing, maar geen digitale transformatie. Het herinnert meer aan de dagen dat we internetcafés hadden, dan aan de moderne trendsetters in onze economie van tegenwoordig.

Deze masterclass behandeld unieke cases aan hand van het wetenschappelijk strategisch model dat ontwikkeld is om bedrijven vanuit hun specifieke bedrijvigheid de strategische vertaling te helpen maken. Stefan van Opstal is een boeiende spreker die de theoretische en wetenschappelijke diepgang van dit model weet te vertalen in praktijkgerichte inzichten.

Stefan van Opstal

Stefan studied Business Economics and Retail Marketing at Tilburg University. Stefan has already been active in the top of Dutch E-Commerce for more than 10 years, fulfilling various leadership functions for well-known companies such as Hans Anders, Zoomin, Bijenkorf, Sligro, and Docdata.

Stefan is currently active as the owner and CCO of the Dutch high-tec software company Tweakwise.com, a market leader in the field of e-commerce conversion optimization software. Tweakwise.com is widely acknowledged as one of the most innovative e-commerce software companies of the Benelux and is trusted by more than 30% of the top 100 e-commerce companies in the region.

Stefan is very experienced in setting up and running large scale cross border e-commerce operations, IT architecture, innovation, entrepreneurship, change management and online business models.

De masterclass vindt plaats vanaf 10u tot 17u in het gebouw van de Maastricht School of Management op vrijdag 26 mei, 2017.

Het volgen van deze Masterclass leidt tot een postgraduate level certificaat van de Maastricht School of Management, Nederlands oudste Business School behorend tot de top 2% geaccrediteerde Business Schools wereldwijd.

Aanmelden Masterclass

TMLA Masterclasses worden afgerond met een certificaat van de Maastricht School of Management. Om toegelaten te worden tot de Masterclass dient daarom een beknopt CV te worden gestuurd naar: masterclass@tmla.nl onder vermelding van de titel van de betreffende Masterclass. Vul aub uw gegevens in in onderstaand formulier, en onze afdeling admissions neemt binnen 3 werkdagen contact met u op.


Nogmaals dank voor uw interesse.

Sandra A.F. Kolkman
Head of Admissions