Opleiding Internationaal E-Commerce2018-09-01T11:45:45+00:00

Project Description

Kiezen voor internationale groei? In dit spanningsveld staan e-commerce spelers met de keuze om te internationaliseren.

INTERNATIONAAL E-COMMERCE

Deze opleiding duurt 3 lesdagen.

Waarom zou een succesvolle e-commerce speler zich moeten begeven in nog onbekende markten? “Schoenmaker blijf bij je leest”, is het niet?

Een gouden regel in de digitale economie is: The Winner takes it all. Techgiganten als Amazon lijken langzaam maar zeker steeds meer kleinere retailers te bewegen zich aan te sluiten. Tegelijkertijd genieten “lokale” spelers het voordeel van voorsprong. Het is immers niet zo gemakkelijk voor een bedrijf als Ebay om Marktplaats.nl in Nederland van de troon te stoten.

E-Commerce spelers die willen internationaliseren staan voor belangrijke keuzes. Werkt je formule in andere landen net zo succesvol? Aan hand van op onderzoek gebaseerde modellen is deze opleiding ideaal om de juiste keuzes te maken voor landen met het hoogste potentieel, je strategische profilering, een realistische verwachting van slagen en de impact voor jouw specifieke bedrijf op basis van data, en te leren wat er operationeel en financieel bij komt kijken.

Lesdag 1: Digitaal is Internationaal: Strategisch denken

Elk bedrijf of organisatie dient een doel: hun klant. En uiteindelijk is er altijd een (eind)consument. Of je nu in de B2B of in de B2C opereert, de nieuwe economie heeft gezorgd dat deze consument bepaalt (herzien vijf krachten model: Forrester Research). Waar we vroeger nog te maken hadden met “tijd” en “fysieke afstand en grenzen” als beperkende factoren, is dat sinds de komst van internet en mobile al lang niet meer zo. En dat heeft een hevige impact op de retail sector.

Denk bijvoorbeeld aan een consument die in de Bijenkorf zijn/haar kleding uitzoekt en aanpast, en vervolgens in de kleedcabine op de iphone zoekt of er ergens anders korting of een lagere prijs wordt geboden, liefst volgende dag, gratis in huis!

In deze lesdag gaan we in op interne, externe en cultuurgerelateerde strategische modellen die de basis vormen om de identiteit van je bedrijf, en de mogelijke positionering in andere markten/landen te begrijpen.

Lesdag 2: Strategisch Plannen: Data gedreven beslissingen

Internationaliseren is een strategische keuze. Een keuze waaraan dus ook een sterk strategisch plan ten grondslag moet liggen. Het imago en succes dat je lokaal hebt verworven neem je immers niet automatisch mee als je markten uitbreidt. En de factoren die hebben geleid tot je lokale marktaandeel zijn niet vanzelfsprekend dezelfde ingredienten voor die nieuwe markten.

In deze lesdag wordt dieper ingegaan op het analyseren van de potentie van nieuwe markten. Verder wordt de methodiek behandeld om te komen tot de juiste inzichten om toe te treden tot die nieuwe markten, en de consequentie die dat heeft op jouw onderneming. De klantverwachting is immers in elk land anders, en is ingegeven door de e-commerce cultuur van dat land. Het is dus niet genoeg om een extra taal en wat extra betaalopties aan je website toe te voegen.

Juist het berekenen van de impact op jouw bedrijf bij een belangrijke keuze als internationalisering moet dus geen kwestie van trial and error zijn, maar een goed doordacht besluit op basis van realistische prognoses van kansen en risico’s op operationeel en financieel gebied.

Lesdag 3: Het Operationeel Plan

Met de keuze om een nieuwe markt te penetreren, komen onvermijdelijk andere keuzes naar voren. Wat doe je op het gebied van meertaligheid? Positioneer je jezelf zoveel mogelijk als een “native” bedrijf, of als een internationale toetreder? Je zult vragen moeten beantwoorden op het gebied van logistiek, prijsstelling, wet- en regelgeving, online marketing, branding en ga zo maar door.

Er zijn in de kern 3 manieren om te internationaliseren als e-commerce speler. Elk met zijn unieke voor- en nadelen, en het is zaak de manier te kiezen die het best aansluit bij de huidige identiteit en internationaliseringsstrategie van je bedrijf.

Tenslotte is er, nadat het plan helder is, nog de vraag hoe een dergelijke strategische stap gefinancierd kan worden. Ook hierin zijn een aantal keuzes met elk voor- en nadelen.

Dit unieke programma is ontwikkeld voor ondernemers en personen in de e-commerce branche. Deze opleiding leidt tot een Postgraduate diploma. Er zijn geen specifieke opleidingseisen voor deelname gesteld.

Wel wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 735,-

Data

De opleiding vindt 2 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.
Er geldt een deadline per cohort.

Kerkrade: 7-9 november 2018 – Deadline aanmelding is 15 oktober 2018
Maastricht: 6-8 maart 2019 – Deadline aanmelding is 15 februari 2019

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

INTERNATIONAAL E-COMMERCE

Deze opleiding duurt 3 lesdagen.

Waarom zou een succesvolle e-commerce speler zich moeten begeven in nog onbekende markten? “Schoenmaker blijf bij je leest”, is het niet?

Een gouden regel in de digitale economie is: The Winner takes it all. Techgiganten als Amazon lijken langzaam maar zeker steeds meer kleinere retailers te bewegen zich aan te sluiten. Tegelijkertijd genieten “lokale” spelers het voordeel van voorsprong. Het is immers niet zo gemakkelijk voor een bedrijf als Ebay om Marktplaats.nl in Nederland van de troon te stoten.

E-Commerce spelers die willen internationaliseren staan voor belangrijke keuzes. Werkt je formule in andere landen net zo succesvol? Aan hand van op onderzoek gebaseerde modellen is deze opleiding ideaal om de juiste keuzes te maken voor landen met het hoogste potentieel, je strategische profilering, een realistische verwachting van slagen en de impact voor jouw specifieke bedrijf op basis van data, en te leren wat er operationeel en financieel bij komt kijken.

Lesdag 1: Digitaal is Internationaal: Strategisch denken

Elk bedrijf of organisatie dient een doel: hun klant. En uiteindelijk is er altijd een (eind)consument. Of je nu in de B2B of in de B2C opereert, de nieuwe economie heeft gezorgd dat deze consument bepaalt (herzien vijf krachten model: Forrester Research). Waar we vroeger nog te maken hadden met “tijd” en “fysieke afstand en grenzen” als beperkende factoren, is dat sinds de komst van internet en mobile al lang niet meer zo. En dat heeft een hevige impact op de retail sector.

Denk bijvoorbeeld aan een consument die in de Bijenkorf zijn/haar kleding uitzoekt en aanpast, en vervolgens in de kleedcabine op de iphone zoekt of er ergens anders korting of een lagere prijs wordt geboden, liefst volgende dag, gratis in huis!

In deze lesdag gaan we in op interne, externe en cultuurgerelateerde strategische modellen die de basis vormen om de identiteit van je bedrijf, en de mogelijke positionering in andere markten/landen te begrijpen.

Lesdag 2: Strategisch Plannen: Data gedreven beslissingen

Internationaliseren is een strategische keuze. Een keuze waaraan dus ook een sterk strategisch plan ten grondslag moet liggen. Het imago en succes dat je lokaal hebt verworven neem je immers niet automatisch mee als je markten uitbreidt. En de factoren die hebben geleid tot je lokale marktaandeel zijn niet vanzelfsprekend dezelfde ingredienten voor die nieuwe markten.

In deze lesdag wordt dieper ingegaan op het analyseren van de potentie van nieuwe markten. Verder wordt de methodiek behandeld om te komen tot de juiste inzichten om toe te treden tot die nieuwe markten, en de consequentie die dat heeft op jouw onderneming. De klantverwachting is immers in elk land anders, en is ingegeven door de e-commerce cultuur van dat land. Het is dus niet genoeg om een extra taal en wat extra betaalopties aan je website toe te voegen.

Juist het berekenen van de impact op jouw bedrijf bij een belangrijke keuze als internationalisering moet dus geen kwestie van trial and error zijn, maar een goed doordacht besluit op basis van realistische prognoses van kansen en risico’s op operationeel en financieel gebied.

Lesdag 3: Het Operationeel Plan

Met de keuze om een nieuwe markt te penetreren, komen onvermijdelijk andere keuzes naar voren. Wat doe je op het gebied van meertaligheid? Positioneer je jezelf zoveel mogelijk als een “native” bedrijf, of als een internationale toetreder? Je zult vragen moeten beantwoorden op het gebied van logistiek, prijsstelling, wet- en regelgeving, online marketing, branding en ga zo maar door.

Er zijn in de kern 3 manieren om te internationaliseren als e-commerce speler. Elk met zijn unieke voor- en nadelen, en het is zaak de manier te kiezen die het best aansluit bij de huidige identiteit en internationaliseringsstrategie van je bedrijf.

Tenslotte is er, nadat het plan helder is, nog de vraag hoe een dergelijke strategische stap gefinancierd kan worden. Ook hierin zijn een aantal keuzes met elk voor- en nadelen.

Dit unieke programma is ontwikkeld voor ondernemers en personen in de e-commerce branche. Deze opleiding leidt tot een Postgraduate diploma. Er zijn geen specifieke opleidingseisen voor deelname gesteld.

Wel wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.

De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 750,-

Data

De opleiding vindt 2 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.
Er geldt een deadline per cohort.

Kerkrade: 7-9 november 2018 – Deadline aanmelding is 15 oktober 2018
Maastricht: 6-8 maart 2019 – Deadline aanmelding is 15 februari 2019

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

Aanmelden Opleiding

Hartelijk dank voor uw interesse in TMLA. Vul aub uw gegevens in in onderstaand formulier, en onze afdeling admissions neemt binnen 3 werkdagen contact met u op.
  • Vul je telefoonnummer in als je gebeld wilt worden
AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

Deze Opleiding

  • 3 LESDAGEN

  • POSTGRADUATE DIPLOMA

  • EUR 735,-

OUR CLIENTS COME FROM

Het programma overtof mijn verwachting, het was divers in het aanbod aan kennis van ervaren docenten en experts uit het bedrijfsleven. Interessante cases, een hoge mate van interactie en ervaringen van medekandidaten, een aanrader!

Anneke Woudstra, Omoda

Als eigenaar van een full service internetbureau zocht ik verdieping en kaders om de groei van mijn bedrijf te kunnen inzetten. Met succes, de opleiding Leiderschap & Strategie in de nieuwe economie sloot precies aan bij waar ik stond als ondernemer.

Juul Reumkens, Rock The Web

Als manager bij Vodafone wilde ik inzetten op social media voor een hedendaagse customer support beleving. Ik heb twee opleidingen gekozen (nieuw leiderschap en strategisch online marketing) waar ik geweldige input en toetsing kreeg voor mijn plannen, thanks TMLA!

Constantin de Vries, Vodafone

Tastea is een E-Commerce bedrijf dat enorm snel groeit, en ik ben verantwoordelijk voor pr, influencer marketing en social media. Mijn keus voor TMLA was dus een logische en ik heb er absoluut geen spijt van. Ze staan midden in de materie waar bedrijven nu mee te maken hebben.

Romy Caballero, Tastea

As a Senior Director in a non-stop energetic environment, the TMLA Leadership & Strategy program greatly helped me understand the fast changing business I am facing. The rules in a digital economy just require a mindset understanding what is necessary for today and tomorrow. I would recommend TMLA to anyone.

Vlad Dogaru, DHL

Stel een vraag