Opleiding Leiderschap en Strategie in de Nieuwe Economie2018-09-03T15:42:46+00:00

Project Description

LEIDERSCHAP EN STRATEGIE IN DE NIEUWE ECONOMIE

LEIDERSCHAP EN STRATEGIE IN DE NIEUWE ECONOMIE

Deze opleiding duurt 3 lesdagen.

Sinds de digitalisering van producten kennen we in de economie vier zogenaamde “golven”, en staan we aan de vooravond van een vijfde golf (blockchain). Deze vier digitale golven hebben de economie zoals wij die kenden op zijn kop gezet: disruptie.

Gevestigde bedrijven verliezen razendsnel hun verworven positie of gaan zelfs failliet. De eerste wet voor commerciële bedrijven in de “oude” economie was: winstgevendheid (Michael Porter). Die tijd lijkt voorbij. Toch groeien de nieuwe bedrijven in een enorm tempo, en worden ze gewaardeerd op basis van impact in plaats van winstgevendheid.

Onderstaand schema laat zien hoe het vijf krachten model is veranderd ten gunste van de consument:

Image result for five forces forrester

(c) Forrester Research

En het lijkt vanzelfsprekend, maar schijnbaar is het die consument die in de nieuwe economie allesbepalend is voor de waarde van je bedrijf.

Lesdag 1: Digitale Transformatie

Er is een groot verschil tussen innovatie en disruptie. Innovatie is van alle tijden. Bedrijven ontwikkelen hun product of dienst verder en streven naar continue operationele verbetering. Disruptie maakt gehele bedrijfssectoren echter razendsnel overbodig. Denk aan bedrijven als Netflix, die de video verhuur sector op zijn kop heeft gezet, of Uber die de taxi-business wezenlijk heeft geraakt.

In deze lesdag wordt ingegaan op de basisregels van de digitale economie. Waarom is de (eind)consument zoveel bepalender dan vroeger, en komen winstmarges hierdoor onder druk te staan. Draaien bedrijven dan primair niet meer om winstgevendheid? Moet je bijvoorbeeld als retail bedrijf meegaan met de trends die door grote spelers worden gezet? En ben je in de B2B beter beschermd tegen dit soort invloeden?

Bedrijfsmodellen moeten relevantie bieden in de nieuwe economie. Voor veel bestaande bedrijfsmodellen betekent dit: transformatie. Gelukkig zijn daar methodes en toepasbare wetenschappelijke modellen voor.

Lesdag 2: Strategisch denken

Elk bedrijf of organisatie dient een doel: hun klant. En uiteindelijk is er altijd een (eind)consument. Of je nu in de B2B of in de B2C opereert, de nieuwe economie heeft gezorgd dat deze consument bepaalt. Waar vroeger nog tijd en lokale grenzen beperkende factoren waren is dat sinds de komst van internet en mobile nu niet meer zo.

Denk bijvoorbeeld aan een consument die in de Bijenkorf zijn/haar kleding uitzoekt en aanpast, en vervolgens in de kleedcabine op de iphone zoekt of er ergens anders korting of een lagere prijs wordt geboden, liefst volgende dag, gratis in huis!

In deze lesdag gaan we in op het zogenaamde “Consument Relavantie Model”, en zien we hoe bedrijven zich kunnen onderscheiden en domineren in hun sector door de juiste strategische keuzes te maken.

Lesdag 3: Een nieuw model voor Leiderschap

De kans dat een leidinggevende direct of indirect sturing geeft aan mensen die opgegroeid zijn met technologische trends is in onze nieuwe economie erg groot. Blijf je als leider wel relevant of is dat eigenlijk alleen weggelegd voor hippe vogels als Elon Musk?

Leiderschap is hoofdzakelijk inspireren en het geven van richting. En ook als je zelf geen technisch wonder bent, kun je wel degelijk overtuigen door strategisch denkvermogen, en begrip van bedrijfsstrategie in de nieuwe economie.

Deze lesdag worden vier cruciale elementen van leiderschap (en persoonlijkheid) onder de loep genomen: talent, ambitie, vaardigheden en karakter. Mensen van alle tijden volgen leiders op basis van deze eigenschappen, of haken juist af. Je zult deze eigenschappen dus moeten laten aansluiten op een passende manier voor vandaag.

Dit unieke programma is ontwikkeld voor leidinggevenden, ondernemers en iedereen met ambities op dat gebied.

Deze opleiding leidt tot een Postgraduate diploma. Omdat dit diploma geaccrediteerd is door verschillende internationale accreditatie organisaties worden er enkele eisen gesteld aan deelname aan de opleiding.

De kandidaat is:

  1. in bezit van (minimaal) een HBO Diploma en
  2. heeft minstens 3 jaar leidinggevende ervaring.

Verder wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 735,-

Data

De opleiding vindt 3 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.
Er geldt een deadline per cohort.

Kerkrade: 10-12 december 2018 – Deadline aanmelding is 20 november 2018
Maastricht: to be announced

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

Deze opleiding duurt 3 lesdagen.

Sinds de digitalisering van producten kennen we in de economie vier zogenaamde “golven”, en staan we aan de vooravond van een vijfde golf (blockchain). Deze vier digitale golven hebben de economie zoals wij die kenden op zijn kop gezet: disruptie.

Gevestigde bedrijven verliezen razendsnel hun verworven positie of gaan zelfs failliet. De eerste wet voor commerciële bedrijven in de “oude” economie was: winstgevendheid (Michael Porter). Die tijd lijkt voorbij. Toch groeien de nieuwe bedrijven in een enorm tempo, en worden ze gewaardeerd op basis van impact in plaats van winstgevendheid.

Onderstaand schema laat zien hoe het vijf krachten model is veranderd ten gunste van de consument:

Image result for five forces forrester

(c) Forrester Research

En het lijkt vanzelfsprekend, maar schijnbaar is het die consument die in de nieuwe economie allesbepalend is voor de waarde van je bedrijf.

Lesdag 1: Digitale Transformatie

Er is een groot verschil tussen innovatie en disruptie. Innovatie is van alle tijden. Bedrijven ontwikkelen hun product of dienst verder en streven naar continue operationele verbetering. Disruptie maakt gehele bedrijfssectoren echter razendsnel overbodig. Denk aan bedrijven als Netflix, die de video verhuur sector op zijn kop heeft gezet, of Uber die de taxi-business wezenlijk heeft geraakt.

In deze lesdag wordt ingegaan op de basisregels van de digitale economie. Waarom is de (eind)consument zoveel bepalender dan vroeger, en komen winstmarges hierdoor onder druk te staan. Draaien bedrijven dan primair niet meer om winstgevendheid? Moet je bijvoorbeeld als retail bedrijf meegaan met de trends die door grote spelers worden gezet? En ben je in de B2B beter beschermd tegen dit soort invloeden?

Bedrijfsmodellen moeten relevantie bieden in de nieuwe economie. Voor veel bestaande bedrijfsmodellen betekent dit: transformatie. Gelukkig zijn daar methodes en toepasbare wetenschappelijke modellen voor.

Lesdag 2: Strategisch denken

Elk bedrijf of organisatie dient een doel: hun klant. En uiteindelijk is er altijd een (eind)consument. Of je nu in de B2B of in de B2C opereert, de nieuwe economie heeft gezorgd dat deze consument bepaalt. Waar vroeger nog tijd en lokale grenzen beperkende factoren waren is dat sinds de komst van internet en mobile nu niet meer zo.

Denk bijvoorbeeld aan een consument die in de Bijenkorf zijn/haar kleding uitzoekt en aanpast, en vervolgens in de kleedcabine op de iphone zoekt of er ergens anders korting of een lagere prijs wordt geboden, liefst volgende dag, gratis in huis!

In deze lesdag gaan we in op het zogenaamde “Consument Relavantie Model”, en zien we hoe bedrijven zich kunnen onderscheiden en domineren in hun sector door de juiste strategische keuzes te maken.

Lesdag 3: Een nieuw model voor Leiderschap

De kans dat een leidinggevende direct of indirect sturing geeft aan mensen die opgegroeid zijn met technologische trends is in onze nieuwe economie erg groot. Blijf je als leider wel relevant of is dat eigenlijk alleen weggelegd voor hippe vogels als Elon Musk?

Leiderschap is hoofdzakelijk inspireren en het geven van richting. En ook als je zelf geen technisch wonder bent, kun je wel degelijk overtuigen door strategisch denkvermogen, en begrip van bedrijfsstrategie in de nieuwe economie.

Deze lesdag worden vier cruciale elementen van leiderschap (en persoonlijkheid) onder de loep genomen: talent, ambitie, vaardigheden en karakter. Mensen van alle tijden volgen leiders op basis van deze eigenschappen, of haken juist af. Je zult deze eigenschappen dus moeten laten aansluiten op een passende manier voor vandaag.

Dit unieke programma is ontwikkeld voor leidinggevenden, ondernemers en iedereen met ambities op dat gebied.

Deze opleiding leidt tot een Postgraduate diploma. Omdat dit diploma geaccrediteerd is door verschillende internationale accreditatie organisaties worden er enkele eisen gesteld aan deelname aan de opleiding.

De kandidaat is:

  1. in bezit van (minimaal) een HBO Diploma en
  2. heeft minstens 3 jaar leidinggevende ervaring.

Verder wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.

De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 735,-

Data

De opleiding vindt 3 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.
Er geldt een deadline per cohort.

Kerkrade: 10-12 december 2018 – Deadline aanmelding is 20 november 2018
Maastricht: to be announced

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

Aanmelden Opleiding

Hartelijk dank voor uw interesse in TMLA. Vul aub uw gegevens in in onderstaand formulier, en onze afdeling admissions neemt binnen 3 werkdagen contact met u op.
  • Vul je telefoonnummer in als je gebeld wilt worden
AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

Deze Opleiding

  • 3 Lesdagen

  • Postgraduate Diploma

  • EUR 735,-

Stel een vraag