Opleiding Online Retail Strategie2018-09-04T14:43:23+00:00

Project Description

OPLEIDING ONLINE RETAIL STRATEGIE

OPLEIDING ONLINE RETAIL STRATEGIE

Deze opleiding duurt 4 lesdagen.

In deze opleiding passeren de belangrijkste facetten van de online retail. Elke online retailer staat voor keuzes m.b.t. productaanbod, prijsbeleid, logistiek, klantcontact en service, online marketing, webshop performance en technologie, personeel en finance, mogelijke internationalisering en leveranciersrelaties. Deze keuzes staan in relatie tot elkaar en het succes van de onderneming is afhankelijk hiervan. Kortom, deze keuzes moeten logisch aansluiten op een duidelijke bedrijfsvisie en –strategie.

Deze opleiding is een must voor mensen die opereren in de online retail of dit willen gaan doen. Het biedt een onderbouwd raamwerk om de juiste beslissingen te nemen. Er wordt ook ingegaan op de operationele implementatie van deze beslissingen en de opties die een onderneming hierin heeft.

Lesdag 1: De klant in de digitale economie

Digitalisering heeft grote veranderingen gebracht voor zowat elke bedrijfstak. Zo ook fashion retail: waar klanten vroeger nog te maken hadden met fysieke afstand naar de winkel en productaanbod en winkeltijden beperkt waren, is dat niet meer zo. Je past je favoriete kleding tijdens een gezellig dagje winkelen in de stad, en hebt je mobiele telefoon binnen handbereik om te kunnen vergelijken en online het beste aanbod tegen de scherpste prijs te vinden.

Online shoppen heeft de “macht” van de ondernemer dus steeds kleiner gemaakt, ten gunste van de klant. Klantperceptie in de digitale economie is dan weliswaar veranderd, toch gelden er nog steeds een hoop wetten uit het verleden op het gebied van consument psychologie. De digitale economie heeft bedrijven in de problemen gebracht, maar biedt ook enorme kansen. Online retailers die namelijk begrijpen en bieden wat deze klant wil, groeien dan ook erg snel. In deze lesdag wordt ingegaan op het consument relevantie model, waardoor je voor een groot deel het bestaansrecht van je bedrijf en de strategie helder krijgt. Hieruit vloeien dan alle andere beslissingen m.b.t. de belangrijkste facetten in de online retail voort.

Lesdag 2: E-Fulfilment en klantcontact

De logistieke processen en customer support worden vaak uitbesteedt. Pieter Zwart (CEO Coolblue) noemt het in eigen beheer nemen van de logistieke distributie van witgoed een van zijn beste keuzes ooit. Zijn reden: klachten over de logistieke afhendeling tot dit nog uitbesteed was. Natuurlijk zullen lang niet alle retailers eigen vrachtwagens en chauffeurs in beheer nemen. Maar het is wel cruciaal om klachten serieus te nemen en alles eraan te doen deze te voorkomen.

Voor klanten reflecteert de logistieke afhandeling en het klantcontact en service direct op het bedrijf waarmee het zaken heeft gedaan. Met de komst van social media is het dan ook een heel kleine moeite om een negatieve recentie achter te laten over de vertraagde of verkeerde levering en/of de vervelende of onnuttige reactie op de klantenservice. En alle potentiele toekomstige klanten hebben nu eenmaal de neiging om eerst klantreacties en ervaringen te lezen. En ja, die reactie of review met 1 sterretje is de meest gelezen reactie…

Welke mogelijkheden hebben we om de logistiek en klantenservice te laten aansluiten op de klanverwachting, en hoe worden klachten juist potentiele winst voor het bedrijf?

Lesdag 3: Product, Prijsbeleid en Leveranciers

Een sterke strategische visie helpt bij het bepalen van productaanbod en prijsbeleid. Een online retailer hoeft namelijk niet met elke markttrend zoals kortingsacties mee te gaan uit angst klanten te verliezen.

In deze lesdag wordt de strategische en financiele impact van online retail product- en prijsstrategieen en hun betreffende risico’s bekeken, aan de hand van studies en business cases.

Op basis van de gekozen product- en prijsstrategie komt al snel de rol van leveranciers in beeld. In de online retail zien we een moordende concurrentie en een toenemend fenomeen dat leveranciers hun eigen online retail activiteiten ontplooien.

Welke antwoorden kun je hierop geven als retailer, onafhankelijk van je machtspositie in de zakenrelatie? En hoe helpt juist de machtsverschuiving naar de eindconsument in deze context?

Lesdag 4: Strategisch Online Marketing

Bij voldoende budget genereer je altijd wel webshop traffic. Helaas worden veel van de online marketing campagnes en kanalen erg kortzichtig beoordeeld om hun financiele kpi’s en mist er een coherente online marketing strategie die aansluit bij de bedrijfsagenda. Online marketing hoort dan ook thuis bij de bedrijfsstrategie, en niet binnen een team van online marketeers die zonder twijfel hun kanaal kunnen beheren.

In deze lesdag kijken we naar de verschillen tussen de sales funnel en de marketing funnel, en de rol die de verschillende online marketing kanalen hierin spelen. Hoe vormen deze vervolgens een sterk samenhangend geheel. Ook hier geldt dus dat de kwaliteit van de activiteiten veel belangrijker is dan de kwantiteit, en er zijn dan ook genoeg bedrijven waar een juiste aanpak heeft geleid tot een meer dan halvering van kosten tegen een hogere omzet en marktgroei.

Dit unieke programma is iedereen werkzaam in de online retail of met ambities op dat gebied.

De opleiding leidt tot een Executive diploma. Deze opleiding vereist geen specifieke vooropleidingen.

Wel wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 875,-

Data

De opleiding vindt 3 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.

De eerstvolgende cohort vindt plaats op:

Kerkrade: 12-15 februari 2019 – Deadline aanmelding is 1 februari 2019
Maastricht: 4-7 juni 2019 – Deadline aanmelding is 15 mei 2019

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

Deze opleiding duurt 4 lesdagen.

In deze opleiding passeren de belangrijkste facetten van de online retail. Elke online retailer staat voor keuzes m.b.t. productaanbod, prijsbeleid, logistiek, klantcontact en service, online marketing, webshop performance en technologie, personeel en finance, mogelijke internationalisering en leveranciersrelaties. Deze keuzes staan in relatie tot elkaar en het succes van de onderneming is afhankelijk hiervan. Kortom, deze keuzes moeten logisch aansluiten op een duidelijke bedrijfsvisie en –strategie.

Deze opleiding is een must voor mensen die opereren in de online retail of dit willen gaan doen. Het biedt een onderbouwd raamwerk om de juiste beslissingen te nemen. Er wordt ook ingegaan op de operationele implementatie van deze beslissingen en de opties die een onderneming hierin heeft

Lesdag 1: De klant in de digitale economie

Digitalisering heeft grote veranderingen gebracht voor zowat elke bedrijfstak. Zo ook fashion retail: waar klanten vroeger nog te maken hadden met fysieke afstand naar de winkel en productaanbod en winkeltijden beperkt waren, is dat niet meer zo. Je past je favoriete kleding tijdens een gezellig dagje winkelen in de stad, en hebt je mobiele telefoon binnen handbereik om te kunnen vergelijken en online het beste aanbod tegen de scherpste prijs te vinden.

Online shoppen heeft de “macht” van de ondernemer dus steeds kleiner gemaakt, ten gunste van de klant. Klantperceptie in de digitale economie is dan weliswaar veranderd, toch gelden er nog steeds een hoop wetten uit het verleden op het gebied van consument psychologie. De digitale economie heeft bedrijven in de problemen gebracht, maar biedt ook enorme kansen. Online retailers die namelijk begrijpen en bieden wat deze klant wil, groeien dan ook erg snel. In deze lesdag wordt ingegaan op het consument relevantie model, waardoor je voor een groot deel het bestaansrecht van je bedrijf en de strategie helder krijgt. Hieruit vloeien dan alle andere beslissingen m.b.t. de belangrijkste facetten in de online retail voort.

Lesdag 2: E-Fulfilment en klantcontact

De logistieke processen en customer support worden vaak uitbesteedt. Pieter Zwart (CEO Coolblue) noemt het in eigen beheer nemen van de logistieke distributie van witgoed een van zijn beste keuzes ooit. Zijn reden: klachten over de logistieke afhendeling tot dit nog uitbesteed was. Natuurlijk zullen lang niet alle retailers eigen vrachtwagens en chauffeurs in beheer nemen. Maar het is wel cruciaal om klachten serieus te nemen en alles eraan te doen deze te voorkomen.

Voor klanten reflecteert de logistieke afhandeling en het klantcontact en service direct op het bedrijf waarmee het zaken heeft gedaan. Met de komst van social media is het dan ook een heel kleine moeite om een negatieve recentie achter te laten over de vertraagde of verkeerde levering en/of de vervelende of onnuttige reactie op de klantenservice. En alle potentiele toekomstige klanten hebben nu eenmaal de neiging om eerst klantreacties en ervaringen te lezen. En ja, die reactie of review met 1 sterretje is de meest gelezen reactie…

Welke mogelijkheden hebben we om de logistiek en klantenservice te laten aansluiten op de klanverwachting, en hoe worden klachten juist potentiele winst voor het bedrijf?

Lesdag 3: Product, Prijsbeleid en Leveranciers

Een sterke strategische visie helpt bij het bepalen van productaanbod en prijsbeleid. Een online retailer hoeft namelijk niet met elke markttrend zoals kortingsacties mee te gaan uit angst klanten te verliezen.

In deze lesdag wordt de strategische en financiele impact van online retail product- en prijsstrategieen en hun betreffende risico’s bekeken, aan de hand van studies en business cases.

Op basis van de gekozen product- en prijsstrategie komt al snel de rol van leveranciers in beeld. In de online retail zien we een moordende concurrentie en een toenemend fenomeen dat leveranciers hun eigen online retail activiteiten ontplooien.

Welke antwoorden kun je hierop geven als retailer, onafhankelijk van je machtspositie in de zakenrelatie? En hoe helpt juist de machtsverschuiving naar de eindconsument in deze context?

Lesdag 4: Strategisch Online Marketing

Bij voldoende budget genereer je altijd wel webshop traffic. Helaas worden veel van de online marketing campagnes en kanalen erg kortzichtig beoordeeld om hun financiele kpi’s en mist er een coherente online marketing strategie die aansluit bij de bedrijfsagenda. Online marketing hoort dan ook thuis bij de bedrijfsstrategie, en niet binnen een team van online marketeers die zonder twijfel hun kanaal kunnen beheren.

In deze lesdag kijken we naar de verschillen tussen de sales funnel en de marketing funnel, en de rol die de verschillende online marketing kanalen hierin spelen. Hoe vormen deze vervolgens een sterk samenhangend geheel. Ook hier geldt dus dat de kwaliteit van de activiteiten veel belangrijker is dan de kwantiteit, en er zijn dan ook genoeg bedrijven waar een juiste aanpak heeft geleid tot een meer dan halvering van kosten tegen een hogere omzet en marktgroei.

Dit unieke programma is iedereen werkzaam in de online retail of met ambities op dat gebied.

De opleiding leidt tot een Executive diploma. Deze opleiding vereist geen specifieke vooropleidingen.

Wel wordt de opleiding afgerond met het schrijven van een ” Strategic Action Plan” (ongeveer 3-4 pagina’s), waarmee de kandidaat demonstreert hoe hij/zij de learnings toe te passen op de praktijk. Zonder succesvolle afronding van deze eis wordt een certificaat van deelname verleend.

Leren is niet het onthouden van feiten, maar het trainen van je vaardigheid om te denken.

TMLA opleidingen zijn ontwikkeld door de top uit de academische wereld (o.a. Harvard, Oxford, LSE) en C-Officers uit het bedrijfsleven. Zo bestaan de opleidingen uit een ideale mix tussen het gebruik van theoretische modellen, en de toepassing daarvan op de praktijk. Elke lesdag gaat in op deze modellen en de verklaring hierdoor van fenomenen en spraakmakende cases.

De dagen zijn vol van interactie en feedback vanuit de groep op relevante business cases.

Business Cases

TMLA maakt gebruik van business cases van top-ondernemingen; je neemt zelf beslissingen, en er wordt vervolgens gereflecteerd op deze beslissingen. Onze participanten waarderen de manier waarop ze gebracht worden tot een analytisch denkvermogen, en het leren onderscheiden van de zaken die cruciaal zijn, en die het niet zijn. Elke leidinggevende wordt immers geconfronteerd met begrenzingen als tijd, middelen en context, en het leren nemen van weloverwogen beslissingen staat centraal in deze opleiding.

Lesgeld

Het lesgeld betreft EUR 875,-

Data

De opleiding vindt 3 keer per jaar plaats (cohorts), met een maximum van 20 deelnemers per cohort.

De eerstvolgende cohort vindt plaats op:

Kerkrade: 12-15 februari 2019 – Deadline aanmelding is 1 februari 2019
Maastricht: 4-7 juni 2019 – Deadline aanmelding is 15 mei 2019

Locatie

Maastricht: Endepolsdomein 150, 6229 EP Maastricht
Kerkrade: Wiebachstraat 9, 6466NG Kerkrade

Aanmelden Opleiding

Hartelijk dank voor uw interesse in TMLA. Vul aub uw gegevens in in onderstaand formulier, en onze afdeling admissions neemt binnen 3 werkdagen contact met u op.
  • Vul je telefoonnummer in als je gebeld wilt worden
AANMELDEN
STEL EEN VRAAG

Deze Opleiding

  • 4 Lesdagen

  • Executive Diploma

  • EUR 875,-

Stel een vraag